Manapság nagyon sok egyéni vállalkozó és cég közül választhatsz, ha honlapot akarsz magadnak vagy a vállalkozásodnak készíttetni. Nem egyszerű megtalálni a számodra megfelelő honlapkészítő szakembert vagy csapatot. Vannak ugyanis olyanok, akik specializálódtak. Például kizárólag nagy cégeknek építenek weblapot. De akadnak olyanok is, akik csakis webshoppal foglalkoznak. Tapasztalhatod továbbá, hogy sokan ugyanazt kínálják és ugyanolyan módon, ami igen zavaró lehet a számodra, mert elbizonytalanít, hogy ki a legjobb választás Neked. És gyakori probléma, hogy magad sem tudod biztosan, milyen módon is lenne a leghasznosabb ki lépned az online térbe.
Az alábbi pontok ezért abban lesznek a segítségedre, hogy ki tud választani a számodra megfelelő szakembert. Bár nagy a kínálat, mégis vannak kapaszkodók, amelyek rögtön jelzik Neked, hogy kivel tudsz eredményesen dolgozni.
Jegyzetelj, és találd meg a legjobbat magadnak!
Frissen tartja a saját honlapját
A kiváló webes szakember nem engedi meg magának, hogy a saját honlapja rendezetlen legyen és működési hibákat tartalmazzon. Ahogyan a saját weblapját karbantartja, úgy fogja a Tiedét is. Ha azt tapasztalod, hogy a választott webdesigner vagy programozó online otthona hibás, mint elcsúszó képek és szövegek, lassú betöltődés, egységes koncepció hiánya, régóta nem vezetett blog vagy nincsen biztonsági tanúsítvány, akkor jobb, ha másik honlapkészítőt keresel.
Van az a régi mondás, hogy a suszter cipője mindig lyukas. Az online szakmában ennek a mondásnak nincsen helye, főleg nem a 2020-as években.
Egyedi a weblapja, érdemi információkat kínál
Leendő weblapodnak figyelemfelkeltőnek és tartalmasnak kell lennie, annak érdekében, hogy minél több új ügyfelet szerezz a vállalkozásod számára. Ha a webes szakember saját honlapja „unalmas” és nélkülöz minden egyediséget, akkor nagy eséllyel a Tiéd sem lesz „menő.” Ha pedig nem informatív, a Tiéd sem lesz az.
A jó szakember honlapja egyedi, megjelenik benne a saját személye és vállalkozásának lelke. Nemcsak fel van sorolva, hogy milyen szolgáltatásai vannak és hogy „rendelj nála honlapot,” hanem megismered az értékeit, a gondolkodásmódját, a hitét. Azt, hogy miért választotta ezt a szakmát és mi az, ami nap, mint hajtja előre. Ha ez kitűnik a honlapjáról, az azt jelenti, hogy lelkes, és mindig jobb és jobb akar lenni. Így a Te honlapod is a szívügye lesz.
Oldalán ezen felül válaszokat ad valamilyen formában a szakmai kérdésekre és segít Téged abban, hogy képet kapjál az online világban rejlő lehetőségekről. Ha találsz gyakori kérdések alpontot vagy még jobb, rendszeresen vezetett blogot, biztos lehetsz abban, hogy tájékozott és képezi magát. De fontosabb, hogy ezáltal érdemi és érthető információkat ad Neked a szakmáról.
Mindezek mellett pozicionálja magát, hogy kiknek épít weblapokat, elkerülve, hogy olyantól kérj árajánlatot, akinek a profiljával nem egyezel meg.
Képet ad a szolgáltatások áráról
Sok honlapkészítő sajnos nem ad előzetes tájékoztatót az általa épített honlapok áráról. Ennek az az oka, hogy a honlapkészítés mindig egyedi, így a többség inkább árajánlatot készít. Ez érthető a szakember szemszögéből. Neked viszont jogod van előre látni, hogy körülbelül mekkora összeget igényel részedről, hogy saját honlapod legyen. Ha ezt nem látod előre, akkor az árajánlat kézbe vétele után komoly meglepetések érhetnek. És valljuk be, ilyenkor már nehéz visszamondani az ajánlatot, ha magasabb az összeg, mint amire számítottunk. (És általában magasabb szokott lenni.)
Az ügyfelei érdekeit szem előtt tartó webes azonban feltünteti a szolgáltatásinak körülbelüli árát, hogy az érdeklődők már az elejétől számolni tudjanak a költségekkel. Hangsúlyozni szeretném, hogy ritka, ha ezek az árak forintra pontosan megegyeznek majd a Te honlapod árával (ezért is írtam körülbelüli árat), mert minden honlap más és más, így az előállításuk költsége is. Tehát mindig irányadó összegeket fogsz látni a szakembereknél.
A legjobbak ráadásul többféle csomagot is felkínálnak a tájékozódásra, melyek más-más célt szolgálnak. Mindezen felül részletezik azt is, hogy az egyes csomagok, mit tartalmaznak a jövőbeli honlapodra nézve. Például van-e benne kapcsolati űrlap, SEO, fényképeket stb. A csomagok még nagyobb segítséget jelentenek Neked már előre, hogy pozicionálni tud a saját igényeid. Így ha leülsz az első konzultációdhoz, nem teljesen vakon teszed azt, mert a kiválasztott szakember erre már kicsit felkészített, amitől Te kényelmesebben fogod magad érezni.
Nem határolja be a konzultációs lehetőséget fél vagy egy órára
Muszáj konzultálni annak érdekében, hogy valóban olyan weblapot vagy webshopot kapjál, amelyet szeretnél, és amely hasznot is hozz a számodra. Enélkül egyik cél sem fog teljesülni. És ehhez bizony időre van szükség. Ha olyan szakemberbe futsz bele, aki kiköti, hogy fél vagy egy órát konzultál Veled, hogy felmérje az igényeid, gondold meg, hogy valóban őt akarod-e választani!
Mint fentebb említettem, az ügyfelek sokszor nem is tudják pontosan, hogyan akarnak online megjelenni. Lehet, hogy Te is éppen ezen gondolkodsz. Ahhoz, hogy tisztázni tudjuk, hogy mit akarsz, hogyan lehet ezt megvalósítani, és hogyan hozza a legnagyobb hasznot, nem elég fél óra, de általában egy óra sem. Egy kreatív, ötleteket igénylő beszélgetés, amilyen a Te weblapodat vagy webshopodat érinti, nem korlátozható le időben. Egyszerűen nem így működnek az inspiráló megbeszélések! De ha gondolsz egy átlag beszélgetésre, mondjuk a hétvégéről, ott sem úgy állsz neki, hogy megszabod előre az időkereteit.
Az online jelenléted befektetés a részedről, amelyet egy jó szakember tisztel, és ezért pontosan tudja, hogy annyi időt kell rászánnia, amennyit Te igényelsz. Ne feledd, hogy az első konzultáció fekteti le az alapokat! Erőseknek kell lenniük, ami a későbbiekben megkönnyíti a munkát és a legjobb végeredményt hozza.
Árajánlatot készít
Nincs két egyforma honlap, mert nincs két egyforma igény. Ezért térnek el többé-kevésbé a készülő honlapok árai. Ha a szakembered felmérte a kívánságaid, tisztáztátok, hogy azokból mit és hogyan lehet megvalósítani, akkor árajánlatot készít a számodra. Az árajánlatnak pontosan tartalmaznia kell a felmerülő költségeket az alapeszközökről és a prémium kiegészítőkről, továbbá a webdesigner vagy a programozó munkadíját, tételesen felsorolva, hogy milyen feladatokat végez el. Így láthatod, hogy miből épül fel a honlapod, mi szükséges a működéséhez és mekkora munkát vesz igénybe a felépítése.
Az árajánlat mindkettőtök számára hasznos, mert tisztázza, hogy mi lett vállalva, mekkora összegért cserébe. Vitának így nincs helye a későbbiekben. Árajánlat nélkül azonban ne rendelj honlapot!
Kapcsolatot tart
Ha az előzetes megbeszélés sikeres volt, neki lehet állni a munkának. A weblapkészítés azonban elképesztően egyedi és aprólékos feladat, melynek következtében újabb és újabb kérdések, ötletek merülnek fel a tökéletesség okán, mind a szakember, mind részedről. Emiatt van szükség folyamatos kapcsolattartásra. Ha ezek elmaradnak, ha a honlapod készítője nem tartja Veled a kapcsolatot, nem tájékoztat Téged, nem válaszolja meg a kérdéseid, nem is fogja tudni elkészíteni azt a weblapot, amelyet Te valóban szeretnél. A kész munka keserű lesz a számodra.
Mindenképpen olyan webdesignert válassz, aki kommunikál Veled. Véleményem szerint a legkönnyebb és legeredményesebb online meetingek során helyre tenni a kérdéseket, mert mindenre rögtön lehet reagálni, pontosan átbeszélni, mindezt az otthonod kényelméből vagy ahonnan éppen ráérsz. Másrészt a közvetlen beszélgetések sokszor hosszútávon is gyümölcsöző kapcsolatokat eredményeznek mindkét fél számára.
Felajánlja a karbantartást
Online otthonod elkészítése komplex munka eredménye, amellyel a későbbiekben is rendszeresen foglalkozni kell, hogy a lehető legoptimálisabban működjön. Egy elhanyagolt honlap ugyanis széteshet, hibák jelentkezhetnek, támadások érhetik, ezeknek pedig az lesz az eredménye, hogy leendő ügyfeleid nem fognak tudni elérni Téged, vagy egyenesen megriadnak Tőled, látva kicsit sem friss online felületed.
A megfelelő szakember tisztában van a honlapok karbantartásának fontosságával, és tudja, hogy az esetek többségében ez nagy munka, főleg, ha komolyabb problémák jelentkeznek. Te magad is el tudod végezni a frissítéseket és a beállításokat, de sok időd és energiád felemésztik, ráadásul felléphetnek váratlan gondok, amelyeket sablon megoldásokkal nem lehet orvosolni. Éppen ezért a jó webes minden esetben felajánlja Neked, hogy rendben tartja a honlapod és azt havonta legalább egyszer átfésüli. Te így valóban a vállalkozásoddal tudsz foglalkozni, és nem azon kell idegeskedned, hogy mi van az oldaladdal, esetleg futni a köröket, mire valaki hajlandó lesz segíteni Neked borsos áron.
Ezek lennének a legfontosabb szakmai pontok, amelyek a segítségedre lesznek a számodra megfelelő webes kiválasztásában. Egyet azonban soha se feledj! Hiába igazak ezek a pontok egy szakemberre, ha Neked nem szimpatikus a személye, nem fogsz tudni eredményesen együtt dolgozni vele, és ennek leendő honlapod és vállalkozásod látja a kárát. Tartsd azt is szem előtt, hogy értékei és személye elfogadhatóak legyen a számodra, mert csak így lesz inspiráló a közös munka!