A kis költségvetéssel rendelkező vállalkozóknak kritikus probléma a marketingre szánt büdzsé felhasználása. Az már nem lehet kérdés napjainkban, hogy a marketingösszeg legnagyobb szeletével a honlapon keresztül kell megszólítani a potenciális ügyfeleket a szolgáltatásunk számára. Azonban nem mindegy, hogyan és milyen úton juttatjuk el a weboldalunkat a releváns célközönségnek.
Alapvetően két lehetőség áll előttünk: a keresőoptimalizálás és a hirdetés. Mindkettőnek megvan a maga létjogosultsága, mindegyik eredményes is, de ha a marketingre szánt keretünk alacsony, nagyon meg kell gondolnunk, hogy melyiket válasszunk, mert a kettő együtt nem fog menni.
Ezért az alábbiakban áttekintjük mindkét mód előnyeit és hátrányait, hogy a számodra legjobb döntést tudd meghozni.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás (SEO) abban tud a segítségedre lenni, hogy a honlapod előkelőbb helyezést érjen el a keresőmotorok, mint például a Google találati listáján. A keresőmotor kulcsszavak alapján dolgozik, és azokat a honlapok jeleníti meg a találati lista élén, amelyeken az adott kulcsszó a legrelevánsabb. Fontos megjegyezni, hogy a kulcsszó jelentősége a honlapon található tartalmak minőségétől és sokszínűségétől függ, ezért szükség van jól megírt szövegekre és folyamatosan bővülő blogbejegyzésekre. Magyarán muszáj tartalmat gyártani a site-ra.
Például, ha Te coach vagy, akkor az érdeklődőid jelentős része a Google-be a „coach” kifejezést fogja beírni, mint keresési kifejezést. Ha a honlapodon minőségi tartalom található ezzel a kulcsszóval, akkor a Google az első helyek egyikén fogja feldobni a weboldalad szemben a konkurenciád oldalaival.
De lássuk pontokba szedve, hogy miért éri meg a keresőoptimalizálás:
- megfelelő stratégiával folyamatosan lehet növelni a látogatóid és ilyen módon az ügyfeleid számát,
- a SEO kampányok költséghatékonyak lehetnek, ha saját magad végzed el a munkát,
- támogatja a minőségi tartalomgyártást, amely javítja a felhasználói élményt a weblapodon,
- magasabb találati helyezéssel növelheted a honlapod és a tevékenységed hitelességét.
Ugyanakkor a SEO-nak megvannak a maga hátrányai is, amelyek miatt a kis- és középvállalkozásoknak nagyon meg kell gondolniuk a használatát:
- a keresőoptimalizálás időbe telik, körülbelül 9-12 hónap mire megbízhatóan hozza az eredményeket,
- lassúsága miatt kezdetben kevés ügyfelet fog hozni, így ha a megélhetésed és a vállalkozásod léte kizárólag a beérkező ügyfelektől függ, a SEO nem ajánlott,
- a keresőmotorok algoritmusa folyamatosan változik, amihez csakis komoly szakmai ismeretekkel lehet alkalmazkodni,
- a keresőoptimalizálást nem szabad abba hagyni, mert az említett változások miatt a honlapod könnyen elveszítheti az első helyét a találati listán,
- nincsenek garantálva az eredmények, mert nem minden optimalizálás hoz előkelőbb helyezést,
- ha valóban komoly eredményeket akarsz elérni, szakembereknek kell kiszervezni a munkát havi több 10 ezer, hanem 100 ezer forintért.
Hirdetés
A hirdetésekkel (például a Google Ads révén) azonnal elérheted a potenciális ügyfeleid, és rövid idő alatt komoly eredményeket mutathatsz fel.
Online hirdetésekkel kapcsolatban maradjunk is a Google Ads-nél, mert messze a legjobb lehetőség, szemben mondjuk egy Facebookkal, ami külön stratégiát igényel.
A Google Ads-ben a hirdetés során keresési kifejezéseket kell megadnod, amelyek rezonálnak azokkal a kulcsszavakkal, amelyekre nagy valószínűséggel rákeresnek az érdeklődőid.
A coach példa alapján a Google Ads-ben a „coach” keresési kifejezést kell megadnod, mert akik fejlődni akarnak magánéletükben vagy a karrierjükben, szinte biztos, hogy ezt a kulcsszót írják be a Google-be. A hirdetés révén a „coach” kulcsszóra honlapod rögtön a találati lista élén fog megjelenni, ráadásul olyan személyek előtt, akik érdeklődnek a szolgáltatásod iránt.
Ez azért elég jól hangzik, nem?
De nézzük át részletesen a hirdetések előnyeit:
- a hirdetések azonnal a honlapodra terelik a potenciális ügyfeleidet,
- a keresési kifejezések segítségével precízen meg tudod határozni, hogy kiknek jelenjenek meg a hirdetéseid, ezért hatékonyan érheted el leendő ügyfeleidet,
- hirdetéseid teljesítményét nyomon követheted, ami alapján optimalizálhatod azokat, egyre jobb eredményeket és egyre több ügyfeled hozva a vállalkozásodnak,
- rugalmas a hirdetéskezelő, így a hirdetéseidet bármikor módosíthatod, szüneteltetheted vagy újakat is indíthatsz,
- csak akkor fizetsz, ha a hirdetéseid lekattintották, így azok költséghatékonyak tudnak lenni,
- hirdetéseid többszörös megtérülést hozhatnak, ha azok jól vannak optimalizálva.
Természetesen a hirdetéseknek is vannak hátrányai:
- folyamatosan futtatni kell a hirdetéseket, hogy hozzák az eredményeket,
- ha a hirdetési költségkereted kimerül, a hirdetéseid leállnak, így nem érkeznek újabb látogatók a honlapodra,
- ha a hirdetésed rosszul van beállítva, olyanoknak is megjelenik, akik számára nem releváns, és lekattintva, utánuk is fizetned kell.
Melyik a jó választás? SEO vagy hirdetés?
Mint láthatod, mindkét lehetőségnek megvan a maga előnye és hátránya, de ha választanod kell közülük, akkor a hirdetéseket ajánlom.
Lehet ugyanis SEO-zgatni a honlapodat, írhatod is rá a tartalmakat megállás nélkül, de megfelelő szaktudás hiányában nem fogsz érdemi eredményeket elérni. Eszméletlen komoly versenyfutás zajlik egy-egy kulcsszóért a profi cégek között, ahol szakemberek foglalkoznak a keresőoptimalizálással reggel 8-tól délután 6-ig. Esélyed sincs csakúgy egyik napról a másikra felvenni velük a versenyt egy-egy blogbejegyzés megírásával.
Persze fizethetsz nekik havi ki tudja mennyit (mint fentebb említettem, ez tényleg lehet 100 ezres nagyságú összeg is havonta), de az eredmények, és ami számodra a lényeg, a fizetős ügyfelek jobb esetben is 9-12 hónap után fognak megérkezni. Addig mit csinálsz? Felkopik az állad, a vállalkozásod meg lehúzod? Be kell látnod, hogy ha alacsony a marketingre szánható kereted, akkor a SEO-nak semmi keresnivalója a repertoárodban.
Ha meg kell gondolnod minden forintnak a helyét, akkor a hirdetésekkel muszáj indulnod, mert azonnal hozhatják az eredményeket, vagyis a bevételeket. A közhiedelemmel ellentétben nem is drágább, mint a keresőoptimalizálás, és viszonylag gyorsan megtanulható a hirdetési rendszer. Havi 60-80 ezer forintos költségkerettel már az első hónapban hozhatsz be fizetős ügyfeleket. A hirdetéskezelő kiismerése pedig annak az időnek a töredéke, amit SEO esetében blogbejegyzésekre fordítanál.
De jöjjön a legkomolyabb érvem a hirdetések mellett. Profikat megszégyenítő módon keresőoptimalizáltál a „coach” kulcsszóra. Egy évnyi munkád van benne és már több száz ezer forintot kifizettél szakembereknek vagy képzésekre az eredményekért. A honlapod első is a találati listán. Szuper, nem?
Én viszont másnap napi háromezer forintos költségkerettel ráhirdetek a „coach” kulcsszóra.
Szerinted, melyikünk honlapja fog megjelenni az első helyen?
Ne legyenek kétségeid, a Google is pénzből ért.
A fentiek tükrében szerintem nem kérdés, hogy a hirdetéseket célszerű választanod.
Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a legjobb eredményekhez a SEO-ra is szükséged van a hirdetések mellett. Hosszú távon ugyanis a keresőoptimalizálás fog stabilitást adni a weboldaladnak, hogy az mindig az élmezőnyben foglaljon helyet, és ilyenkor akár alacsonyabb költségekkel is hirdethetsz. Nem mellesleg elképesztően tartalmas és minőségi honlapod épül fel az újabb és újabb bejegyzések, jól megírt szövegek által.
A SEO-nak azonban akkor lesz majd jelentősége, ha már stabilan érkeznek hozzád az ügyfelek, a bevételeid pedig rendben lesznek és nő a marketingre fordítható kereted. De addig is a hirdetések legyenek az elsők.
Ha a bejegyzés olvasása közben kérdések merültek fel benned a SEO-val vagy a hirdetésekkel kapcsolatban, írd meg őket nekem!