Kardinális kérdés szokott lenni, hogy mennyi ideig tart felépíteni egy weboldalt.
A mai rohanó világunkban sajnos a honlap kapcsán is él az a tévhit, hogy pár nap alatt összeállítható egy rendszer. Erre számos vállalkozó is ráerősít, akik a hirdetéseikben 48-72 órás határidővel vállalják a munkát.
Viszont itt is igaz a mondás: jó munkához idő kell. A pocsékhoz meg nem…
Azért szeretném tisztázni, hogy villámgyorsan is kész lehet a honlapod, tehát a rövid határidejű vállalások működnek.
Ebben az esetben viszont tartsd szem előtt, hogy a felállított rendszer sablon megoldásokat fog tartalmazni mind küllemében, mind funkcióiban. Ettől még nézhet ki jól és működhet hibátlanul, valamint szolgálhatja a céljaidat is.
Ha Neked csak annyi a lényeg, hogy legyen egy digitális névjegykártyád, akkor egy ilyen instant megoldás tökéletes a számodra.
Ha viszont többet akarsz kihozni a vállalkozásodból egy honlap által, nincs az a szakember, aki két-három nap alatt összekattintgatja azt.
Honlap célja és funkciói
Az első tényező, amely befolyásolja a honlap elkészítésé idejét az, az oldal célja és a szükséges funkciók kialakítása.
Egy portfólió site, amelyen csak bemutatod a szolgáltatásaid, gyorsabban elkészíthető, mint egy többoldalas, komoly marketingrendszerrel és fizetési integrációval megtámogatott oldal.
Webshopok esetében az idő ráfordítás bővül, mivel egy komplett logisztikai rendszert kell kialakítani hozzá tájékoztatással, fizetéssel, szállítással és számlázással kapcsolatban.
Magyarán itt is érvényes az igazság, hogy minél nagyobb és komplexebb honlapot szeretnél, annál több időt vesz igénybe az elkészítése.
Tervezési fázis
Egyetlen honlapnak sem ugrunk csakúgy neki, hogy összekattintgassuk. Ahhoz, hogy egy valóban stabil és jól működő rendszert lehessen felépíteni, amely hozza is forgalmat, szükséges a tervezés.
A tervezés során az alábbiakat kell tisztázni a weboldalad kapcsán:
- szövegek
- képek (esetleg videók)
- marketing fogások
- aloldalak
- blog
- jogi nyilatkozat
- színek
- formák
- betűtípusok
és még sorolhatnánk hosszasan. Részletesen ide kattintva olvashatsz róluk.
A felsorolt pontoknak össze kell állniuk egy harmonikus egységet alkotva.
Ha a tervezés kimarad olcsó és hanyag benyomást fog kelteni az oldalad, ami miatt sokan elfogják azt hagyni anélkül, hogy igénybe vennék a szolgáltatásod.
Tartalomgyártás
A tervezési fázisból következik a tartalomgyártás, amely az egyik legidőigényesebb folyamat a honlap felépítése során. Itt ugyanis szövegeket, képeket, videókat kell összeállítani, amelyek megszólítják a látogatóid és ráveszik őket a szolgáltatásod igénybevételére.
Szolgáltatásaid
Pontosan meg kell határoznod, hogy milyen szolgáltatást kínálsz fel az oldaladon.
Amennyiben szakemberrel dolgozol együtt, feléje egyértelműen kommunikálnod kell a szolgáltatásod.
Ha pedig valóban profi webessel dolgozol együtt, ő automatikusan tesz fel olyan kérdések, amelyek révén pozicionálni tudjátok a szolgáltatásod, hangsúlyozva annak előnyeit.
Előnyök
A szolgáltatásaid előnyeit is ki kell emelni, tudatosan jelenítve meg őket. Amennyiben ez megtörténik, máris jobban látjuk, hogy kiket akarunk megszólítani a szolgáltatásunkkal a honlapon.
Célközönség meghatározása
Így jön be a képbe a célközönséged meghatározása.
Ugyanis nem mindegy, hogyan kommunikálunk a weblapon keresztül, mert például masszőrként nem ugyanúgy kell megszólítani egy frissítő masszázsra vágyó párt, mint egy időhiánnyal és derékbántalmakkal küszködő cégvezetőt.
Ha ez a lépés kimarad a honlapod kommunikációja „süket fülekre” fog találni.
Vagyis...
A weboldalnak a szövegezése tehát eszméletlenül fontos pont, ám sokan még mindig lekicsinylik az erejét, pedig a szövegek adják el igazán a szolgáltatást, nem a képek vagy a design.
Ahhoz, hogy az információk összegyűljenek, majd ezekből működő szövegek íródjanak, figyelve ráadásul a logikus elhelyezésükre a leendő honlapon, időbe kerül. Nálam átlagosan csak ez a lépés majdnem egy hetet szokott idénybe venni, mert ismétlem, perdöntő a honlap eredményessége érdekében.
Látványterv
Ha a szövegezésen túl küllemében is sablonmentes honlapot szeretnél, akkor kutatásra és inspirációra van szükség ahhoz, hogy a hozzád és a szolgáltatásodhoz illő színeket, formákat, elrendezési módokat, animációkat, képeket, esetleg videókat megtaláljuk.
Amint ezzel készen vagyunk, elkészülhetnek a látványtervek, amelyek már a szövegekkel együtt mutatják meg, hogy is fog kinézni a site-od.
Ez praktikus része a folyamatnak, mert a látvány segítségével számos hibát ki lehet szűrni, olyan információk, ötletek jutnak még eszünkbe, amelyekre korábban nem gondoltunk. Így tökéletesebb lesz a végeredmény.
Természetesen újabb megbeszélés szükséges a látványtervhez, majd a látványterv értékeléséhez is. Általában a kész látványterven is szoktak még módosítások történni. Erre a folyamatra nyugodtan rászámolhatsz egy újabb hetet. Vagyis már két hétnél tartunk.
Weboldal felépítése
Ezt követően készülhet el maga a honlap. Mivel készen vannak a szövegek és a látványterv is hibátlan, az oldal felépítése így egy gördülékenyebb folyamat, mert nem most kell mindent kitalálni. Természetesen a technikai beállításokkal nem lehet spórolni, hogy biztonságos és működőképes oldalt kapj, ezért itt is időt kell hagyni a munkára.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az előkészületeknek hála további egy-két hetet igényel a teljes oldal elkészítése.
Részvételed és visszajelzésed
Honlapod elkészítésének idejét a Te részvételed is befolyásolja. Ha gyorsan válaszolsz a felmerülő kérdésekre, az jelentősen meggyorsítja a weboldal elkészítésének idejét.
Tapasztalataim azt mutatják, hogy az ad-hoc üzenetváltások nem vezetnek eredményre és mind a szakembert, mind az ügyfelet frusztrálják.
Ennek kiküszöbölésére vezettem be a konzultációkat a saját együttműködéseimben, amikor előre egyeztettet időpontban mindent közösen átbeszélünk egy-egy nagyobb lépés kapcsán.
Ezáltal nincsenek üres járatok a munkafolyamatban, amikor a szakember nem tud haladni vagy Te nem kapsz rögtön választ a kérdésedre.
Akkor mennyi az annyi végül?
Mindent összevetve, lássuk pontokba szedve a fázisokat és idejüket:
- tervezési fázisra egy hetet számolj
- tartalomgyártásra szintén egy hetet érdemes tenni
- látványtervezéssel is érdemes egy héttel készülnöd
- weboldal felépítése ezt követően egy-két hét alatt meg van
Szóval összesen négy-öt hetet érdemes hagynod a weboldalad elkészítésére. Mivel hosszú-hosszú évekig szeretnéd használni 0-24-ben, nem érdemes félmunkát végeztetni rajta, mert vállalkozásod motorját fogja adni.
És potenciális ügyfeled 85-90% rajta keresztül kerül Veled először kapcsolatba. Csakis profihoz illő benyomást tehetsz rájuk.
Remélem, hogy a bejegyzés révén végre képbe kerültél, hogy mennyi időbe telik online irodád felépítése. Ami a fontos, hogy legyél aktív részese az együttműködésnek, és kérd is a webes szakembert, hogy vonjon bele a folyamatokba, mert így lesz igazán a TIÉD a honlapod.